Gå til indhold
Fra jord til bord: En label siger mere end 1000 ord

Pressemeddelelse -

Fra jord til bord: En label siger mere end 1000 ord

Den kritiske forbruger er kommet for at blive, og det stiller høje krav til, hvad man kan og skal formidle om sin vare. Kampen om kunderne ligger nu i høj grad i emballagen og i det lille label, der med få midler skal overbevise kunden om, at netop den vare fortjener en plads i indkøbskurven

Dyrevelfærdsmærket, Blomsten, Svanen, Ø-mærket, EU’s økologimærke, Nøglehulsmærket, Astma- og allergimærket og listen fortsætter. Det er en stille, men ikke ubetydelig kamp, der de seneste år bliver udkæmpet på de forskellige produkters labels. Kampen om den kræsne forbruger tager til, og med den ultrabevidste generation Z’s ankomst til kundekøen i detailhandlen er der nu endnu større grund til at fortælle, hvorfor netop dit produkt har en eksistensberettigelse. Ifølge undersøgelser mener den nye generation af forbrugere, at man kan gøre en forskel gennem sit forbrug. Særligt bæredygtighed og økologi ligger højt på listen over forventninger og krav til produkterne, hvilket den nye generation af forbrugere ikke har noget imod at betale ekstra for. Men det er ikke kun de såkaldte Z’ere og millennials, der ikke bare smider hvad som helt i kurven, nej, de bevidste og kritiske forbrugere findes i alle aldre, og de leder efter produkter, som de kan holde af og stå inde for. Derfor skal det lille label fortælle en hel historie - og ikke bare opremse en liste af ingredienser, allergener og kalorier.

De mindre virksomheder skal fortælle historier
Hos Konica Minolta laver de digitale labelmaskiner, og her ser de særligt muligheder for de mindre virksomheder, når det handler om at fortælle de unikke historier om produkterne. Mindre betyder nemlig oftere mere lokalt, menneskeligt og troværdigt, så de har mange af de rigtige ingredienser til at give den gode “fra jord til bord-fortælling”, når det fx handler om fødevarer. Og det skal de i endnu højere grad gøre, mener de hos Konica Minolta. Deres maskine er nemlig udviklet til at kunne producere også ganske små label-oplag, blandt andet fordi markedet er blevet mere omskifteligt, hvor blandt andet sæson, højtider og specialtilbud hele tiden har indflydelse på label og emballage i det hele taget.

Lykke Trusbak, der er dansk salgschef i den globale virksomhed forklarer, hvorfor det er smart at fokusere mere på den selvklæbende label til produkterne:

“Indtil nu har mange mindre virksomheder skullet ud og bestille deres labels hos en leverandør, men det behøver de ikke længere. Nu kan de selv stå for deres labelproduktion, hvilket giver dem fleksibilitet og muligheder for at specialdesigne deres labels til særlige begivenheder eller kampagner,” fortæller hun og fortsætter: Og det har aldrig været nemmere, for maskinen kan passes af alle.”

Augmented Reality byder forbrugeren ind
Ifølge Lykke Trusbak hos Konica Minolta er der uanede muligheder, når det kommer til at skabe enestående fortællinger om sine produkter. Storytelling behøver nemlig ikke kun at ske på skrift - det kan også ske langt mere visuelt og interaktivt. Det er dette års Hus Forbi-kalender et eksempel på, forklarer salgschefen:

“Vores seneste projekt med Hus Forbi tog udgangspunkt i, at de forbipasserende har alt for travlt med kigge i deres telefoner til at lægge mærke til de hjemløse i gadebilledet. Derfor spurgte vi os selv: Hvordan kan vi komme tættere på hinanden? Resultat blev enestående, for med AR-teknologi lykkedes det at opleve den hjemløses fortælling på skærmen. På den måde linkede vi papir og teknologi sammen og kom i øjenhøjde med hinanden.”

AR står for augmented reality, og teknologien lægger et digitalt lag på vores fysiske virkelighed gennem telefonen. Man kender blandt andet konceptet fra det populære Pokémon GO, hvor man kan møde de mange pokémons i den virkelige verden. Og ifølge Lykke, så giver teknologien mulighed for storytelling på et helt nyt niveau:

“Mulighederne er ubegrænsede. Med teknologien kan du vise, hvordan køerne, der har produceret mælken rent faktisk har haft det. Du kan vise, hvordan æblerne er blevet plukket, og du kan se de fritgående høns. Det eneste, man skal gøre, er at scanne mælkekartonen, æbleposen eller æggebakken, og så kommer det frem. Det er virkelig en effektiv måde at fortælle en historie på, og det er kun fantasien, der sætter grænser.”

Those who tell stories rule the world, lyder et gammelt ordsprog. Og selvom det i øjeblikket er fødevarer, der for alvor bliver mødt af et kritisk blik fra forbrugerne, er andre brancher ikke nødvendigvis undtaget i fremtiden. Derfor understreger Konica Minolta, at storytelling - og ikke mindst labels som middel til det - kan benyttes af alle slags virksomheder.

Emner


Konica Minolta er en global IT-virksomhed, som forandrer og revolutionerer fremtidens måde at arbejde på. Vi bygger bro mellem papir og digitalisering ved at levere innovative kvalitetsløsninger inden for print og IT infrastruktur, og vi udvikler konstant vores forretningsområder. Vi sætter os altid 100% ind i kundens behov og forventninger og leverer altid det, vi har aftalt – plus lidt ekstra. På verdensplan beskæftiger Konica Minolta ca. 43.300 medarbejdere og omsætter for ca. 7,7 milliarder EUR. I Danmark har vi en lokal tilstedeværelse med afdelinger i Ballerup, Aarhus og Aalborg med 220 ansatte og en omsætning på 450 mio. DKK.

Pressekontakt

Lars Wørzner

Lars Wørzner

Pressekontakt Administrerende direktør for Konica Minolta Nordeuropa

Relaterede nyheder

Giving shape to ideas

Konica Minolta er en global IT-virksomhed, som forandrer og revolutionerer fremtidens måde at arbejde på. Vi bygger bro mellem papir og digitalisering ved at levere innovative kvalitetsløsninger inden for print og IT infrastruktur, og vi udvikler konstant vores forretningsområder. Vi leverer således løsninger inden for:

IT-infrastruktur
Print, scan og kopi
Dokumenthåndtering og workflow
Forretningsprocesser
Produktions- og industriel print
Healthcare

Vi skaber værdi for vores kunder og vores samfund, og via tæt dialog gør vi i fællesskab ideer til virkelighed. Vi er med i hele fasen lige fra analyse, rådgivning og design til optimering, installation, support, overvågning og driftsstøtte. Vi har nogle af Danmark dygtigste specialister med ekspertviden inden for print og IT-infrastruktur. Vi sætter os altid 100% ind i kundens behov og forventninger, og vi leverer det, vi har aftalt – plus lidt ekstra.
Med vores egen store landsdækkende serviceorganisation i ryggen sørger vi for, at vores kunder altid har et tilgængeligt serviceteam i nærheden til at hjælpe med deres udfordringer.
I Danmark er vi 220 ansatte med afdelinger i Ballerup, Aarhus og Aalborg. Samlet omsætter vi for ca. 450 mio. DKK i form af salg, service og support af løsninger inden for print, kopi og IT Services. På verdensplan beskæftiger Konica Minolta ca. 43.300 medarbejdere og omsætter for ca. 7,7 milliarder EUR.

Business Innovation Centres og R&D laboratorier rundt omkring i verden
Kåret af BLI som Bedste Produktlinje
Kvalitetscertificeret efter ISO 9001:2008
Miljøcertificeret efter ISO 14001:2004
Arbejdsmiljøcertificeret efter OHSAS 18001:2004
Microsoft, Gold Partner
NetApp, Gold Partner, SSC Partner og Flexpod Premium Partner
Cisco, Cisco Premier Certified Partner, Unified Computing Technology Specialized
Veeam, Silver Partner, Veeam Cloud & Service Provider (VCSP)
VMware, Enterprise Partner og Service Provider
WorkPoint, Gold Partner
Planet Press, Partner
Nuance, Partner

Konica Minolta
Lautrupvang 2B
2750 Ballerup
Denmark